Dezvoltarea organizatiilor scolare-managementul proiectelor

Dezvoltarea organizatiilor scolare-managementul proiectelor
Anul publicării: 2009
Preț: 21,19 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil

DESCRIERE

Lucrarea intitulată „Dezvoltarea organizaţiei şcolare. Managementul proiectelor”este de un real interes atât pentru cadrele didactice, cercetători şi studenţi, cât şi, mai ales, pentru managerii din sistemul nostru de învăţământ.
Lucrarea se înscrie în linia analizelor organizaţionale cu privire la şcoală, perspectivă care permite punerea în evidenţă atât a mecanismelor schimbării şi dezvoltării organizaţiei şcolare, cât şi a modalităţilor de a controla, dirija şi evalua rezultatele schimbărilor realizate.
Analizele şi cercetările întreprinse de autoare sunt focalizate pe ideea de schimbare şi dezvoltare dirijată a şcolii, instrumentul principal pentru realizarea acestora fiind proiectul instituţional, cartea structurându-se astfel încât să evidenţieze acest demers.
Primele capitole ale lucrării sunt consacrate clarificărilor teoretice şi terminologice. Se prezintă, cu limitele şi avantajele lor, cele mai importante teorii privind organizaţiile, în general, şi posibilitatea folosirii lor în analiza şcolii ca organizaţie. Autoarea insistă, în mod special, asupra teoriei privind dezvoltarea organizaţională, considerând-o, pe bună dreptate, cea mai cuprinzătoare, oferind posibilitatea decriptării principalelor variabile care intervin în schimbarea şi progresul şcolii, precum şi interacţiunea acestora în cadrul proiectului instituţional. Se evidenţiază în mod special cele două componente majore ale dezvoltării organizaţionale şi anume „school development” şi „staff development”, subliniind nevoia realizării unei relaţii optime a acestora. Cartea consacră o mare parte unor răspunsuri analitice şi argumentate la întrebări precum: poate fi considerată şcoala o organizaţie şi, dacă da, în ce constă specificul său în raport cu alte organizaţii? În ce măsură abordarea şcolii ca organizaţie permite lărgirea cadrului teoretic şi mai ales practic al analizelor referitoare la funcţionarea optimă a acesteia? Ce rol joacă managementul strategic în dezvoltarea organizaţiei şcolare prin proiecte?
Cercetările întreprinse de autoare consacră modelul dezvoltării şcolare prin proiecte, fiind considerat drept cel mai adaptat nevoilor de schimbare şi dezvoltare a şcolii. În acest capitol autoarea realizează o analiză pertinentă a conceptului de proiect instituţional şi a rolului său ca instrument de intervenţie şi de generare a progresului şcolii. Sunt abordate aspecte precum: tipologia proiectelor, caracteristicile şi etapele unui proiect instituţional, impactul proiectelor asupra dezvoltării organizaţiei şcolare, avantajele şi limitele proiectelor. Avem aici o prezentare pertinentă a ceea ce numim managementul strategic al unui proiect, în care autoarea sintetizează nu numai o amplă bibliografie de specialitate ci şi experienţa sa în derularea unor proiecte.
Cercetarea integrativă, ce îmbină abordarea calitativă cu cea cantitativă, pune în evidenţă impactul proiectului instituţional asupra dezvoltării şcolii şi confirmă ipoteza autoarei referitoare la efectele de accelerare a dezvoltării în şcolile care au folosit într-o manieră sistematică şi structurată proiectul, în raport cu şcolile care fie nu l-au folosit sau l-au folosit aleatoriu, fără o strategie de dirijare şi de control al rezultatelor.
Analizele teoretice, rezultatele obţinute şi propunerile avansate de autoarea cărţii corespund exigenţelor ştiinţifice şi sunt de natură să contribuie la dezvoltarea teoretică şi practică a domeniului managementului strategic de proiect.
Lucrarea de faţă deschide o fereastră de cunoaştere spre abordări, proceduri şi termeni cheie cum ar fi: abordarea dezvoltării şcolare din perspectivă organizaţională, dimensiuni şi factori ai dezvoltării organizaţiei şcolare, orientări actuale precum „organizaţia învăţării” sau managementul schimbării organizaţiei şcolare, dimensiunea strategică şi modelul dezvoltării organizaţiei şcolare prin proiecte, impactul proiectelor instituţionale, avantaje, limite precum şi condiţii de succes în dezvoltarea organizaţiei şcolare prin proiecte instituţionale.

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0650 sec